ΤΙ ΒΕΝΖΙΝΗ ΚΑΙΜΕ, ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΑΣ ΛΕΝΕ; – ΠΑΛΙ ΣΤΑ ΥΨΗ Η ΤΙΜΗ ΤΗΣ

Όσα χρόνια κι αν περάσουν, όσα Μνημόνια κι αν υπογραφούν, κάποιες κακές συνήθειες της χώρας μας δεν φαίνεται πως γίνεται ν’ αλλάξουν. Και μία απ’ αυτές, η οποία κάνει εκατομμύρια πολίτες να «αιμορραγούν» καθημερινά, είναι ο τρόπος με τον οποίο οι ελληνικές Κυβερνήσεις διαμορφώνουν την, διαρκώς «φουσκωμένη», τιμή της βενζίνης.

Όπως και πέρυσι, που η χώρα μας βρισκόταν στην 6η θέση της λίστας των χωρών με την ακριβότερη μέση τιμή του λίτρου βενζίνης, έτσι και φέτος εμφανιζόμαστε σε επίπεδα που δεν αντιστοιχούν με το βιοτικό μας επίπεδο. Πάλι 4οι στην Ευρώπη, πάλι 6οι παγκοσμίως. Το μόνο που άλλαξε ήταν η τιμή. Κι αντί για 1,51 ευρώ το λίτρο, που ήταν πέρυσι η τιμή της βενζίνης, φτάσαμε φέτος ακόμα ψηλότερα, στο 1,57 ευρώ (ή 1.96 δολάρια)…

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η αρμόδια υπηρεσία (Global Petrol Prices), ακριβότερη βενζίνη από την ελληνική, που κοστίζει ακριβώς όσο και η ιταλική, έχουν μόνο 3 ευρωπαϊκά κράτη (Ισλανδία, Νορβηγία, Μονακό, Ολλανδία), συν το Χονγκ Κονγκ. Υψηλή τιμή, αλλά χαμηλότερη της Ελλάδας, έχουν επίσης η Σουηδία, η Δανία, η Πορτογαλία, το Ισραήλ, η Φινλανδία και η Γαλλία, καθώς όλες τους έχουν διαμορφωμένο μέσο όρο άνω των 1,8 δολαρίων, ανά λίτρο.

Στον αντίποδα, οι χώρες με τη φθηνότερη βενζίνη είναι το Τουρκμενιστάν, το Σουδάν, το Κουβέϊτ, το Ιράν, η Αλγερία, η Αίγυπτος, και το Εκουαδόρ. Στις χώρες αυτές, η τιμή του λίτρου κυμαίνεται από 30 έως 40 σεντ!

Εκτός συναγωνισμού, φυσικά, είναι πάλι η Βενεζουέλα. Μία πετρελαιοπαραγωγός χώρα, αλλά με χαμηλό κατά κεφαλή εισόδημα (το δικό της ΑΕΠ είναι στο Νο 88 της παγκόσμιας λίστας, 40 θέσεις κάτω από την Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2016), η οποία έχει την ιδιομορφία να διαθέτει τη βενζίνη της σε συμβολική τιμή, μόλις… 1 σεντ!

Να επισημάνουμε, επίσης, τη χαμηλή τιμή της βενζίνης στις ΗΠΑ, που φιγουράρει στην 11η θέση των χωρών με το υψηλότερο ΑΕΠ, ωστόσο διαθέτει τα καύσιμά της στα 75 σεντ, ανά λίτρο. Παρόμοια είναι η τιμή και στη Ρωσία (74 σεντ).

Η Ελλάδα είναι επίσης πολύ ακριβή και στο ντίζελ κίνησης, απόδειξη η 6η θέση της κι εδώ στην παγκόσμια λίστα, ενώ την προηγούμενη χρονιά βρισκόταν στην 8η θέση.

Ως γνωστόν, οι τιμές των υγρών καυσίμων στη χώρα μας είναι αφύσικες, σε σχέση με το εισόδημα του μέσου εργαζόμενου, και το φαινόμενο αποδίδεται στην πάγια τακτική της υψηλότατης φορολόγησης. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς των ειδικών, το 65% της λιανικής τιμής τους οφείλεται στους φόρους κατανάλωσης, ποσοστό πολύ ανώτερο από χώρες πολύ πιο εύρωστες οικονομικά, όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Σουηδία, το Βέλγιο, ή η Φινλανδία. Χειρότερες από την Ελλάδα, σε αυτό το ζήτημα, είναι μόνο η Ολλανδία και η Ιταλία…

 Όσο για τις διακυμάνσεις του αργού πετρελαίου, όπως και της ισοτιμίας ευρώ – δολαρίου, αυτές επηρεάζουν κυρίως τις τιμές στα διυλιστήρια.

Το άλλο «βαρίδι» για τον Έλληνα οδηγό είναι ο ΦΠΑ, που ανήλθε στο 24%, όταν στις ανεπτυγμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης κυμαίνεται από 19 έως 21%. Από τον κανόνα αυτό ξεφεύγουν μόνο η Σουηδία και η Δανία, που υιοθέτησαν ΦΠΑ 25%, ενώ τον ίδιο συντελεστή έχει και η Κροατία, ωστόσο είναι σαφώς λιγότεροι οι φόροι της.

Ως επίλογο, δίνουμε την απάντηση σ’ ένα κλασσικό ερώτημα των Ελλήνων πολιτών, κάθε φορά που μαθαίνουν ότι μειώθηκε η τιμή του αργού πετρελαίου:

«Πώς γίνεται να πέφτει η τιμή του πετρελαίου διεθνώς, και η τιμή της βενζίνης ν’ αυξάνεται στην Ελλάδα»;

Λοιπόν, ο συσχετισμός αυτός είναι λανθασμένος, όπως λένε οι αρμόδιοι, διότι για τον καθορισμό της τιμής δεν χρησιμοποιείται η τιμή του πετρελαίου, αλλά της βενζίνης Platts. Η δε τιμή ορίζεται με βάση το μέσο όρο των 4 τελευταίων ημερών, γεγονός που περιορίζει τις διακυμάνσεις.