ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ-ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΤΑΙ…

Του Βαγγέλη Ζιμετάκη.

Ο  διακεκριμένος συγγραφέας, ιστορικός, ποιητής Βασίλης Γεωργιάδης ήταν, είναι και θα είναι ένας ενεργός πολίτης με άποψη, την οποία δε διστάζει να λέει σε κάθε ευκαιρία. Το dionysospost με ιδιαίτερη υπερηφάνεια παρουσιάζει τον εκλεκτό συντοπίτη μας, άνθρωπο του πνεύματος και γητευτή του λόγου, σε μια συνέντευξη απολαυστική κατά τη διάρκεια της οποίας αποκαλύπτεται και αποκαλύπτει. Οι σκέψεις του, ο οργανωτικός νους, αλλά και οι ιδέες του θα μπορούσαν να αποτελέσουν έναν οδηγό Πολιτισμού και …εκπολιτισμού στους κάθε λογής …Μαυρογιαλούρους της διπλανής πόρτας, που γνωρίζουν καλά και αποθεώνουν μια μόνο λέξη: Τη μίζα και τα συνώνυμά της…

dionysospost.gr: Μιλήστε μας για τα πρώτα σας βήματα. Πού μεγαλώσατε; Πώς ξεκινήσατε;

Βασίλης Γεωργιάδης: «Γεννήθηκα στην Αθήνα. Η καταγωγή μου από το Φανάρι της Κωνσταντινούπολης. Μεγάλωσα στο κέντρο της πρωτεύουσας. Στον Εθνικό Κήπο στις πλ. Κολωνακίου και Δεξαμενής αλλά και στις γειτονιές της πολύπαθης μετεμφυλιακής Καισαριανής, οι πρώτες μου παιδικές μνήμες. Στις απόμακρες της νεόκτιστης Ηλιούπολης, στις υπώρειες του Τρελού (Υμηττός) οι εφηβικές μου. Χρειάστηκε να βγω νωρίς στη βιοπάλη, από τα 14 μου χρόνια. Είχα την τύχη να έχω φωτισμένους δασκάλους στο Α` Γυμνάσιο Ηλιούπολης, στο Ε` Οκτατάξιο Νυκτερινό Νεάπολης και στο Ιστορικό Αρχαιολογικό Αθηνών. Στα δύο έτη φοίτησής μου σε αυτό. Ήταν τότε που η συνολική αγωγή και καλλιέργεια του μαθητή, δεν αποσκοπούσε στη στείρα αποθησαύριση γνώσεων, αλλά κύρια μέσω της σύμπλευσης με τις ανθρώπινες αξίες, την έρευνα στους χώρους της Ηθικής (Αρετής), της Αισθητικής (Κάλλος) και της Γνωσιολογίας (Αλήθειας), ο αυριανός πολίτης να γίνει ο κόσμιος, ο επαρκής, ο δίκαιος, ο αξιοπρεπής,  ο ευγενής Άνθρωπος της ολοκληρωμένης προσωπικότητας, ο χρήσιμος και ανδρείος πολίτης της πνευματικής και σωματικής υγείας. Τελικά με κέρδισε ο χώρος της ιδιωτικής οικονομίας. Για σαράντα χρόνια στέλεχος μεγάλης ελληνικής Εταιρίας Πετρελαιοειδών, απ` όπου συνταξιοδοτήθηκα το 2006».

50183053_2148352628813437_5008763102221565952_n

dionysospost.gr: Ποιοι συγγραφείς αποτέλεσαν πρότυπο για εσάς;

Βασίλης Γεωργιάδης: «Πάντα πίστευα πως η συναναστροφή με τα μεγάλα αναστήματα του Πνεύματος, των Γραμμάτων και των Τεχνών ήταν μια συνάντηση-τρόπος και κανόνας ζωής που θα μπορούσε να την ονομάσει κανείς «αίρεση βίου», κάτι σαν θρησκευτική λειτουργία ψυχής. Διακονία εν τέλει της δημιουργικότητας του Ωραίου και του Αληθινού που όταν συναρμόζεται με την Αγάπη,  γίνεται το σταθερό ιδεώδες και η αλάνθαστη πυξίδα της πορείας του Ανθρώπου στη ζωή με στόχο, έναν «βίον βιωτόν ανθρώποις». Είχα την τύχη, τα πέτρινα εκείνα χρόνια που ήταν και χρόνια αθωότητας, τις δεκαετίες 1950, 1960 και 1970, και ως «χαρίεν» παιδί αλλά και ως εύελπις νέος, να γνωρίσω και να  ζήσω από κοντά συγγραφείς και καλλιτέχνες που στάθηκαν φωτεινά μου πρότυπα στη μετέπειτα εξέλιξή μου στο χώρο της λογοτεχνίας:

Κ. Βάρναλης, Φ. Κόντογλου, Δ. Φωτιάδης, Μ. Λουντέμης, Κ. Μόντης, Ε. Κούκου, Α. Κοντόπουλος, Ν. Παπακωνσταντίνου, Χ. Γιανναράς, πατ. Πυρουνάκης και Τ. Μαλάνος. Η σφραγίδα τους στη ζωή μου , σημαίνουσα, ζωντανή και ανεξίτηλη. Από εκείνες τις συναντήσεις μου με τον Τ. Μαλάνο, τον βαθύ και αυστηρό πρώτο μελετητή του μεγάλου μας Αλεξανδρινού Κ.Π. Καβάφη, τον άνθρωπο που φιλοδόξησε να γίνει ο Έκερμαν του δημιουργού της Ιθάκης χωρίς να τα καταφέρει, πέρασε μέσα μου το βαθύ ποιητικό ίχνος του αγαπημένου μου ποιητή. Αργότερα, μετά από δεκαετή μελέτη και έρευνα (2000), συνέγραψα μια μυθιστορηματική βιογραφία του με τίτλο «ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΠΑΘΟΣ», Κ. Π. Καβάφης (Εκδ. ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ) με εισαγωγή του Βιβλιογράφου του Δημ. Δασκαλόπουλου και πρόλογο του Καθηγητή Κ. Γεωργουσόπουλου, με πρωτότυπα σχέδια της Ασπασίας Παπαδοπεράκη και του ζωγράφου Άγγελου Ίσαρη».

dionysospost.gr: Ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας συγγραφέας;

Βασίλης Γεωργιάδης: «Η θεσμική Πολιτεία (Υπ. Πολιτισμού), ήταν πάντα αρνητική απέναντι στο Λογοτεχνικό Βιβλίο- με εξαίρεση το θεσμό ΕΚΕΒΙ που δυστυχώς ατύχησε στη διαδρομή… -το οποίο λειτουργούσε στο περιθώριο της πνευματικής ζωής εγκλωβισμένο σε απαράδεκτες για την ποιότητα επιχειρηματικές (εκδοτικές) πολιτικές. Χωρίς κανένα δίχτυ προστασίας- πολιτική βιβλίου-σε ένα κράτος με ελλείπουσα πολιτιστική πρόνοια,  μόνιμη εκπαιδευτική υστέρηση και σταθερή υποβάθμιση της Ελληνικής Γλώσσας, το λογοτεχνικό βιβλίο ήταν και θα παραμείνει ο φτωχός συγγενής σε ένα χώρο που έδωσε δύο Νόμπελ στην πατρίδα μας. Η δε συνεχιζόμενη οικονομική κρίση και το όντως χαοτικό διαδίκτυο στο οποίο έχει περάσει μεγάλο μέρος των εκδοτικών επιχειρήσεων, λειτουργεί εις βάρος της ποιότητας και δυσκολεύει ασφαλώς την ανάδειξη του έργου των νέων κυρίως συγγραφέων».

dionysospost.gr: Πρόσφατα έγινε η παρουσίαση του έργου σας «Θησαυρίσματα» στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Διονύσου. Πείτε μας δυο λόγια…

Βασίλης Γεωργιάδης: «Τα «ΘΗΣΑΥΡΙΣΜΑΤΑ», Γνωμικοί λυρικοί στοχασμοί, είναι το 14ο βιβλίο μου από τα 16 που έχω μέχρι τώρα εκδώσει στα 50 περίπου χρόνια συγγραφικής μου δραστηριότητας (4 Ποιητικές Συλλογές και 2 Πεζογραφήματα, 4 Μυθιστορ. Βιογραφίες, ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ Λιβάνης, Χ.ΤΡΙΚΟΥΠΗΣ Σαββάλας, Α.ΝΟΤΑΡΑ η Πρώτη Ελληνίδα Τυπογράφος Λιβάνης, ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΠΑΘΟΣ Κ.Π.ΚΑΒΑΦΗΣ, Προσκήνιο, 2 Μελέτες ιστορικού- αρχαιολογικού και λογοτεχνικού περιεχομένου κ.α.). Τα ιστορικά μου μυθιστορήματα θα επανεκδοθούν εφέτος, από μεγάλο εκδοτικό οίκο, βιβλία που στην εποχή τους γνώρισαν μεγάλη κυκλοφορία και απέσπασαν εξόχως υμνητικές κριτικές. Το 2014 με πρωτοβουλία της τότε Δημοτικής Αρχής και μέσα από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ, κυκλοφόρησε η επιστημονική μελέτη Ο ΑΡΧΑΙΟΣ ΔΗΜΟΣ ΙΚΑΡΙΑΣ ( ΙΚΑΡΙΟΝ) ΚΑΙ ΤΟ ΙΕΡΟ ΤΟΥ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΔΗΜΟ ΔΙΟΝΥΣΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ. Μια συλλογική εργασία ομάδας τεσσάρων αρχαιολόγων της οποίας είχα τον συντονισμό και την τελική συγγραφή ενώ την επιστημονική επιμέλεια είχε ο συντοπίτης μας Καθ. Αρχαιολογίας Β. Λαμπρινουδάκης.

Τα «ΘΗΣΑΥΡΙΣΜΑΤΑ» θα συνεχιστούν με τα ΘΗΣΑΥΡΙΣΜΑΤΑ Β` και Γ`, είναι βραχύλογες ποιητικές συνθέσεις, το «ελάχιστον ποίημα», το σύντομο ποίημα (shorter poem), η λάμψη ενός στοχασμού.  Αυστηρά συμπυκνωμένος λόγος που φτάνει στην επιγραμματικότητα, αποφθέγματα πυκνού στοχαστικού και ραφιναρισμένου λόγου που δεν πλατειάζει, εντυπωσιάζει με την ευστοχία του αλλά και συγκινεί με την ευαισθησία του. Γενικά η μικρή φόρμα στην Τέχνη ταυτίζεται με το κομψοτέχνημα και ασκεί ιδιαίτερη υποβολή και συγκίνηση. Στη μουσική η μπακατέλα, στη ζωγραφική η μινιατούρα κ.α.»

50574048_2147856825529684_2958432945896947712_n

ΩΡΑΪΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ

1.
Είμαστε οι Ανάγκες μας και οι Επιλογές μας.
Και το χαμόγελο μιας Ελπίδας που μας πάει παρακάτω.. 

2.
Με το ξύλινο άλογο της Τροίας θα πορθήσω
το Μέγα Σημείο εντός μου;
Με τη σχεδία του Δυσσέα θα επαναλάβω τον εαυτό μου
στην αστρική Ιθάκη που με περιμένει;

3.
Πάνω στις αιχμηρές πέτρες των αισθημάτων
το δικό μου οδυσσειακό ταξίδι.

4.
Απ`τα σύννεφα της έπαρσης, στη λάσπη της ανυποληψίας.
Τόσο ψηλά.Τόσο χαμηλά.

© ΒΑΣΙΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
Γνωμικός Λυρικός Λόγος 2019


 

dionysospost.gr: Θεωρείτε ότι η δημοτική αρχή συμβάλλει στην ανάδειξη του πολιτισμού στην περιοχή μας;

Βασίλης Γεωργιάδης: «Ο λαός του Διονύσου απαιτεί από την εκάστοτε εκλεγμένη Δημοτική Αρχή, πολιτική ωριμότητα, ευσυνειδησία και όραμα για τη διαχείριση των μεγάλων προσδοκιών μιας μικρό-κοινωνίας κι ενός τόπου ιερού και ευλογημένου, όπου το πράσινο συνταξιδεύει με το μάρμαρο εδώ και χιλιετίες. Αυτή η διαχείριση, απαιτεί ανοιχτά μυαλά, μεγάλες ανάσες και γενναιόδωρη θέληση ικανή να συνεγείρει τους πολίτες, να αυτοχριστούν συνειδητοποιημένοι και ευαίσθητοι πολιτικοί και πολιτιστικοί συν-διαχειριστές ενός ιστορικού τόπου. Επιπροσθέτως, θα σημείωνα πως για να επιτευχθεί το άριστο σε αυτή την προσπάθεια, θα πρέπει το Πολιτιστικό Κεφάλαιο του τόπου να το διαχειρίζονται εκλεγμένα άτομα που να προέρχονται από τον κόσμο του Πολιτισμού με εμπειρία στη διοίκηση κι όχι διορισμένα άσχετα με το αντικείμενο».

βιβλίο

dionysospost.gr: Υπάρχουν πολιτιστικές δράσεις που θα θέλατε να δείτε να λαμβάνουν χώρα εδώ;

Βασίλης Γεωργιάδης: «Σε αυτή την περιοχή της Αττικής, στο Διόνυσο, δημιουργήθηκε στην αρχαιότητα πολιτιστικό αγαθό υψίστης σημασίας με προεξάρχοντα τον ασύγκριτο θεατρικό λόγο που εμπνευστή του είχε τον Ικαριέα Θέσπη. Ως γενέτειρα γη της Τραγωδίας και της Κωμωδίας η Ικαρία- ο σημερινός Διόνυσος- αλλά και ως πατρίδα του μυθικού ήρωα Ικάριου, πρώτου ξενιστή στην Αττική του θεού της αναγέννησης της γης, της ψυχικής ευφορίας και ανάτασης, του θεού Διονύσου, απαιτεί την ανάδειξη και αξιοποίηση της ιστορίας της. Απαιτεί ακόμη την έρευνα, την αναγνώσιμη διαμόρφωση των καταλοίπων και την ανάδειξη του μικρού θεάτρου που βρίσκεται στο λατρευτικό χώρο του Διονύσου (έργο του 4ου π.χ. αι. με ιστορία που ανάγεται στον 6ο π.χ. αιώνα).

Η προστασία, η αναβάθμιση αλλά και η τουριστική αξιοποίηση του Ιερού του Διονύσου στην περιοχή της σημερινής Ραπεντώσας θα πρέπει να είναι στις απόλυτες προτεραιότητες και της νέας Δημοτ. Αρχής που θα προκύψει από τις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019, σε συνεργασία με την αρμόδια Β` Εφορεία Αρχαιοτήτων, την Περιφέρεια Αττικής, τον Εξωραϊστικό Πολιτιστικό Σύλλογο Διονύσου και το ΔΙΑΖΩΜΑ το οποίο έχει ήδη συμπεριλάβει στο πρόγραμμά του την αναστήλωση και την ανάδειξη των ιχνών του μικρού θεάτρου από το οποίο ξεκίνησε την κάθοδό του στην Αθήνα ο Θέσπης.

Ο Διόνυσος- από τη φύση του Εθνικός Δρυμός και κόσμημα του Πεντελικού όρους- θα μπορούσε να οργανωθεί και να λειτουργήσει ως ένα «Πολιτιστικό Πάρκο» -ως «Διονύσου Πολιτεία» το είχαμε οραματιστεί με το φίλο μου Θαν. Φροντιστή- μια πράσινη ΕΥΡΩΠΟΛΗ και μια νέα «ζώσα πραγματικότητα» του λεκανοπεδίου Αττικής. Το φιλόδοξο αυτό σχέδιο, που το έχω δουλέψει εδώ και χρόνια, περιλαμβάνει επίσης την ίδρυση Μικρού Αρχαιολογικού και θεατρικού Μουσείου με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, χορηγία των ΛΑΤΟΜΕΙΩΝ ΜΑΡΜΑΡΩΝ ΔΙΟΝΥΣΟΥ και οικονομικής συμμετοχής του Δήμου και της Περιφέρειας. Θα πρέπει να συνεχιστούν αναβαθμισμένες οι θερινές καλλιτεχνικές εκδηλώσεις τα ΔΙΟΝΥΣΙΑ, κ.λπ. στον αρχαιολογικό χώρο με σεβασμό στο περιβάλλον, στον Παλαιό Σταθμό του Τρένου. Επίσης να αναπλαστεί το υπάρχον Γλυπτικό Πάρκο, να ιδρυθεί Γλυπτικό Γυμνάσιο, και να αποδοθεί ως θεατρικός χώρος ο ήδη αναπλασμένος των παλαιών Λατομείων στη θέση Αλούλα της Πεντέλης».

ικαριον

συνταξη

dionysospost.gr: Τι θα συνιστούσατε στους ιθύνοντες του Δήμου να πράξουν προκειμένου να υπάρξει πρόοδος στα πολιτιστικά δρώμενα της περιοχής μας;

Βασίλης Γεωργιάδης: «Θα απαντήσω με ερώτηση. Είναι έτοιμος ο Δήμος μας να δεχτεί τη συγκρότηση ενός κάθετου άξονα ποιοτικής ανάπτυξης στον Πολιτισμό, όταν του προταθεί κάτι τέτοιο με σχεδιασμό που θέλει την απαραίτητη Γνώση, Φαντασία, Τόλμη, Αρετή, ικανού να αναχαιτίσει τα χαμηλά σταθερά ως σήμερα standards στο ισοπεδωμένο και ακρωτηριασμένο ποιοτικά, πολιτιστικό γίγνεσθαι της Περιφέρειας Αττικής; Προτάσεις και ιδέες ασφαλώς υπάρχουν, ο Δήμος, όμως, θα έχει αύριο την πρέπουσα επάρκεια στο επιτελικό και οργανωτικό του επίπεδο, να προσλάβει και να προβεί σε έναν επιτυχή επανασχεδιασμό μιας νέας Πολιτιστικής Πόλης,  του Διονύσου του 21ου αιώνα; Μιας «υπαρκτής» πόλης με νόημα,  αισθητική, ποιότητα, περίπατο στην Ιστορία και στην Ελληνικότητα κι όχι μιας πόλης – απλής άθροισης σπιτιών και ανθρώπων;

Προσωπικά θα μπορούσα να προτείνω π.χ. την ίδρυση ενός ΓΛΥΠΤΙΚΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ στο Διόνυσο, κάτι που ως θεσμός στο παρελθόν λειτούργησε με επιτυχία σε Πειραιά και Τήνο κάτι σαν Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο (Παράδειγμα το Μουσικό Γυμνάσιο Παλλήνης) ή με την μετατροπή του ήδη υπάρχοντος. Θεσμός που  θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την ανάδειξη της παράδοσης του Διονύσου και της Πεντέλης σαν μήτρας αφού από τη γη της εξακολουθεί να εξορύσσεται το λευκό πεντελίσιο μάρμαρο που έδωσε μύρια καλλιτεχνήματα Γλυπτικής και Αρχιτεκτονικής στην ανθρωπότητα.

Λυπάμαι πολύ που ο θεσμός του ετήσιου ΣΥΜΠΟΣΙΟΥ ΟΙΝΟΥ ΚΑΙ ΑΜΠΕΛΟΥ που συνέλαβε και εκτέλεσε ο Θαν. Φροντιστής με τη βοήθειά μου στην πρώτη φάση πέρασε σε άλλα χέρια, κακοποιήθηκε και σταμάτησε, ελπίζω όχι οριστικά. Προσωπικά πιστεύω,  πως στα πλαίσια μιας αναδόμησής του,  θα μπορούσε να συμπεριλάβει και μια ΔΙΕΘΝΗ ΕΚΘΕΣΗ ΟΙΝΟΠΑΡΑΓΩΓΩΝ στον ιστορικό χώρο του Διονύσου, μήτρα της αττικής αμπελουργίας».

dionysospost.gr: Τον Μάιο έχουμε εκλογές. Σκέφτεστε να πολιτευτείτε;

Βασίλης Γεωργιάδης: «Η ενασχόλησή μου στο παρελθόν, πέραν της κεντρικής πολιτικής σκηνής και σε αυτήν της αυτοδιοικητικής (Α’ Αντιδήμαρχος Διονύσου επί δημαρχίας Σπ. Δαρδαμάνη 2007 και Δημοτ. Σύμβουλος έως το 2010, μέλος του Δ.Σ. του ΟΝΑΠ » ΘΕΣΠΙΣ») για πολλούς λόγους με απογοήτευσε και δε θέλω αυτή τη στιγμή να μπω σε λεπτομέρειες γιατί εδώ και καιρό έχω αποστασιοποιηθεί και απέχω. Για την ιστορία απλώς θα αναφέρω πως επί των ημερών μου ιδρύθηκε η Χορωδία Διονύσου, με δική μου φροντίδα μπήκαν μπάρες στη φονική στροφή της λεωφόρου Διονύσου (ΤΥΠΕΤ), στήθηκε προτομή στον αείμνηστο πρώτο κοινοτάρχη του Διονύσου Αττικής Στρατή Καρρά, οργανώθηκαν ημερίδες για το περιβάλλον (Άρθρο 24, Αντιμετώπιση της βαμβακάδας στα πεύκα του αστικού ιστού της πόλης μας, κ.α.) καθώς και η συνέχιση των Κυριακάτικων Πρωινών «ΣΤΑ ΧΝΑΡΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ» για τρία χρόνια, τιμώντας τον εμπνευστή τους αείμνηστο Λυκειάρχη μας Σωτ. Μάνδαλο.

Η έκδοση της Ιστορίας του αρχαιολογικού χώρου το 2014 θα πρέπει να συνυπολογιστεί και αυτή στα θετικά της εμπλοκής μου με τον θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Θα συνεχίσω πάντως ως ενεργός πολίτης, να πασχίζω για το καλό του τόπου μου, μέσω μιας ελεύθερης συμμετοχής, μιας στράτευσης κι ενός συναγερμού και μιας δημιουργίας εθελοντικά προσφερόμενης».

11752465_1475727389409301_6387559646520571210_n

 

 

 

 

1 reply »